نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3922
-
الف
+

نگاهی به بازی‌ های سنتی مردم افغانستان در عید نوروز

بزکشی، کشتی پهلوانی، گودی پران بازی و تخم مرغ جنگی از تفریحات نوروزی مردم افغانستان است.

جشن نوروز از جمله عنعنات بزرگ مردم افغانستان محسوب می‌شود و آئین‌ها و رسوم خاص خود را دارد که در این بین برگزاری برخی مسابقات و بازی‌ ها بر جذابیت این ایام در بین مردم افزوده است.

به گزارش آی فیلم2، بازی‌ ها و سرگرمی‌ های نوروز یکی از مهم‌ ترین ویژگی‌ های روزهای اول سال در افغانستان است که «بز کشی»، «کشتی پهلوانی»، «گودی پران» و «تخم جنگی» از مهم‌ترین آنها به شمار می‌روند.

انجام بازی‌ها و سرگرمی‌ های ویژه و باستانی در روزهای نوروز که بیشتر توسط جوانان انجام می‌شود، به جذابیت این جشن باستانی می‌ افزاید.

بزکشی

بزکشی، بازی سنتی در افغانستان است که در فصل‌ های خزان و بهار در دشت‌ های شمال و شمال شرق افغانستان برگزار می‌شود.

هیچ اصلی برای ثبت‌نام بازیکنان وجود ندارد. هرکس می‌تواند با اسبش به میدان داخل شده و بازی نماید. رسم چنین است که پیش از روز برگزاری بازی بزکشی گوساله یا بز بزرگی را حلال کرده سر و پاهایش را قطع می‌ کنند.

بز یا گوساله را به میدان بزرگ که در نهایت آن یک بیرق نصب شده است قرار می‌دهند. به کسی که در اين بازی شرکت می‌کند چاپ‌انداز می‌گویند. چاپ‌اندازها بز را از زمین برداشته و بعدا بز را به قطعه مشخصی که دايره حلال ناميده می‌شود، می‌اندازند.

کشتی پهلوانی

کشتی در روزهای جشن نوروز، سرگرمی بسیاری از افغانستانی ها به خصوص جوانان این کشور به حساب می‌آید.

کشتی از جمله ورزش‌ های باستانی و پرطرفدار در بین مردم افغانستان است که در روزهای نوروز بیشتر در مرکز و ساحات بیرونی ولایت ها با اشتراک کشتی‌ گیران و تماشاگران برگزار می‌شود.

کشتی‌ گیران محلی در مکان‌ هایی که پوششی از سبزه و یا خاک نرم دارد، گردهم می‌آیند و با حضور یک داور، مسابقه بین 2 کشتی‌ گیر برگزار می‌شود.

بر اساس عنعنات گذشته افغانستانی ها، پهلوانان قبل از شروع مسابقه، ابتدا سال نو را به یکدیگر تبریک می‌ گویند و سپس همدیگر را به آغوش می‌ گیرند و بعد مسابقه بین آن ها آغاز می‌ شود.

گودی پران بازی

گودی‌پران بازی یا (کاغذ پران بازی) یکی از سرگرمی‌ها در افغانستان است که بیش از صد سال قدامت دارد. این سرگرمی میان کودکان، نوجوانان، جوانان و حتی کهن‌سالان طرفداران زیادی دارد.

دکان های گود پران بازی در هر گوشه «کابل» به چشم می خورد. قیمت هر گودی پران نیز نظر به اندازه اش فرق می کند؛ نیم تخته(4-5 افغانی)، سه پارچه(6-9 افغانی) و هفت پارچه(70-80 افغانی) است.

در هنگام گدی پران بازی از اصطلاحاتی مانند لوت دادن، غوته دادن، تو خوردن، غیل کردن و راست و چپ کردن استفاده می شود.

تخم‌ جنگی

تخم جنگی از بازی‌ های ویژه نوروزی در افغانستان است که بیشتر در مکان‌ های تفریحی و پارک‌ ها که مردم برای گشت و گزار به آنجا می‌روند، برگزار می‌شود.

در این بازی 2 نفر که هر کدام تخم های جوش داده در دست دارند، تخم‌ مرغ‌ های خود را به یکدیگر می‌ زنند و تخم مرغی که زودتر شکست، صاحب آن بازنده است.

 «نیزه بازی» و «اسبک بازی» نیز از دیگر سرگرمی‌ های مردم افغانستان در جشن نوروز استند. 

ن ذ/ ن ذ

نظر شما
ارسال نظر